Nijmegen - Lange Hezelstraat/De Hessenberg

Het thema van deze editie van de Gelderse Prijs voor Ruimtelijke Kwaliteit is: “Bouwen aan identiteit”. Bouwen is niet persé stenen stapelen. Bouwen gaat wat ook over inrichten, aanleggen, hergebruiken, amoveren, beheren; handelingen die de verschijningsvormen van onze leefomgeving sterk bepalen. Bouwen aan identiteit betekent voor mij dat zorgvuldig gekeken wordt naar de context van een ruimtelijke plan. Die context richt zich bijvoorbeeld op verankering in het leesbare landschap, verwijzing naar een toegankelijk cultuurhistorie, verbinding met een herkenbare mentaliteit. Om maar eens een paar identiteitsaspecten te noemen.

Een binnenstedelijke revitalisering en herstructurering in de oude binnenstad van Nijmegen. Het zijn twee aangrenzende projecten: 1) De Lange Hezelstraat en 2) De Hessenberg.

De Lange Hezelstraat is een attractieve winkelstraat geworden met aandacht voor herinrichting van de openbare ruimte, gevarieerd winkelbestand met goed onderhouden winkelpuien. Door de bank genomen kunnen winkelstraten verrommelde plekken zijn (luifels, reclame, wipkippen, bloembakken, handelswaar op straat). Nijmegen doet er wat aan. De Hessenberg is een eigentijdse stedelijke toevoeging op de plek waar vroeger de Gelderlander heeft gestaan. Gebruik is gemaakt van het bestaande reliëf (karakteristiek voor Nijmegen) en de historische - meer organische - structuur van dit deel van de binnenstad (inclusief pleintjes). Behoud van enkele ‘gedateerde’ bebouwing en laten zien van (verdwenen) historische elementen. Goede stedenbouwkunidge aansluiting met de omgeving. Programma voornamelijk gericht op woningbouw. Markant is de hoogbouw, met smaak en in eenvoud uitgevoerd. Doet nu ook mee in het stadssilhouet van Nijmegen en prominent te zien vanuit het Kronenburgerpark.

Hoe omgaan met de stadscentra? Hoe revitaliseren en herstructureren? Vooral teruggrijpen op sfeer (Hezelstraat) en historiciteit (Hessenberg) met eigentijdse stijlmiddelen. Een bijdrage aan identiteit en beleven van identiteit. Bijdrage aan het gewenste imago (city-branding) van de binnenstad van Nijmegen. Spelen met levendigheid en luwe plekken. Zorgen dat de gebruikswaarde hoog is. Aantrekkelijk maken voor bezoekers, passanten, ondernemers en bewoners. Dat er wat te beleven valt.

 

 

Afbeeldingen

Reageren

Twitter

Op de kaart

0  reacties

Velden met een * zijn verplicht.

 
 

Een momentje...